Page 52 - שוהם פלוס - גיליון דיגיטלי מאי 2015
P. 52
אחת אחד
עם איציק עוז ,מפקד תחנה אזורית כיבוי אש
פתח תקווה והקב"ט היוצא של שוהם
לימור בר נתן בעוז רוח
הוא מאמין שהנוער של היום הוא ערכי ונהדר ,מציע שלא נחשוב שאנחנו חיים בקיבוץ,
ומאמין בנתינה שמעבר בשילוב עשייה ביטחונית כדרך חיים קבלו הצצה אל מר ביטחון
המוגנות בארץ ,מכיוון שנבנתה אחרי מלחמת המפרץ ולכל משפחה יש מקלט או ממ"ד בבית. בכמה מילים:
מעבר לכך ,הרשות משקיעה הרבה משאבים וזמן כדי להכין את העובדים ואת התושבים לכל בן .49נשוי לרונית ,מנהלת מכירות ואבא של ראם ( ,)21סמ"ר בגדס"ר צנחנים (ומי שריגש את
מצב חירום אפשרי ולרכז את כל הדרישות שעולות מהתושבים למול משרדי הממשלה השונים, היישוב בטקס יום הזיכרון האחרון ,כשסיפר על מות חבריו לצוות במבצע "צוק איתן") ,שחף
וכל זאת באמצעות וועדת מל"ח שמתכנסת כל שלושה חודשים ,דנה בסוגיות הקשורות לשעת ( ,)18עתידה להתגייס לצה"ל לתפקיד מדריכת צניחה ופלג ( ,)15תלמיד כיתה ט' בחטיבת
חירום ומבצעת תרגילים מעת לעת". יהלום.
יש אירוע במהלך הקריירה שלך שלא תשכח? שרתת בצבא כלוחם בגולני ובתפקידי קצונה שונים ,שרתת ביחידת המסתערבים ,כקב"ט
"יש המון מקרים ,אך כל אירוע ראשון נחרט בזיכרונך :הודעה ראשונה למשפחה שיקירה נהרג,
תאונת דרכים ראשונה ,שריפה ראשונה .אחד הדברים הקשים ביותר איתם אתה מתמודד ואתה מח"ט במילואים .בטחון זה העניין מבחינתך?
כקב"ט הוא כינוס צוות שמודיע למשפחה על מות יקירם .לעיתים אתה גם מגיע לזירת האירוע, "כנראה שבסופו של דבר אני צריך אקשן .מדובר בתחום מרתק ,שאתה מתחיל יום ולא יודע איך
בין אם מדובר בתאונה או התאבדות ,והמראות לא קלים .העובדה שאתה מכיר לאורך השנים הוא נגמר .זוהי עבודה מאתגרת כל יום מחדש ,שמשאירה אותך צעיר לנצח ,בסביבה דינמית,
משפחות רבות מהיישוב הופכת את ההודעה קשה שבעתיים".
בעקבות הקריירה שלך ,אתה אבא היסטרי? כשמתן התגובה צריך להיות מהיר ונכון ככל שאפשר.
"הילדים אומרים שכן .אני חושב שלא .אבל אני יודע על הרבה דברים שקורים גם ברמה ארצית תפקידי בשוהם הוגדר כמנהל מחלקת בטחון ,בטיחות ושעת חירום .מטבע הדברים עבדתי מול
וגם במקומית ,שאני רואה אותם בצורה אחרת .להגיד 'לי זה לא יקרה' זו קלישאה .כאבא מספר רב של משרדי ממשלה והכנתי את היישוב לשעת חירום דוגמת מבצע צוק איתן .נגעתי
מתפקידך להיות מעורב במה שקורה בתוך התא המשפחתי". בהיבטים של ביטחון ובטיחות החל ממוסדות חינוך ומוסדות ציבור ועד אירועים כמו דליפת
האמוניה במפעל אסם .יחד עם משטרת ישראל ,וועדת הביטחון והמשמר האזרחי המטרה
אתה מחלוצי שוהם ,לא? היא לא לשקוט על השמרים ,אלא למצוא פתרון נכון ויעיל ליישוב מתפתח כמו שלנו בסביבה
"התחלתי לעבוד בגיל 28כקב"ט היישוב בראשות דב שיש ,כשישבנו כולנו בקרוואן קטן אחד מורכבת ,גם בגלל קרבה לקו הירוק ,גם כמקום ששואב אליו פועלים בשל בנייה מואצת ביישוב,
ועשינו הכל מהכל .אני עוד זוכר את יום העצמאות הראשון בשוהם שהתקיים באבן חן עם הופעה וגם מקום שלפעמים מצטייר כקל לפריצה .חיפשנו דרכים כדי למגר תופעות אלו באמצעות
של דץ ודצה וקרוב ל 1000-תושבים .בעיניי ,השינוי בין שוהם של היום לשוהם של ההתחלה מחסומים במבואות היישוב ,הקמת מצלמות בנקודות רגישות ,שינוי שגרת הפעילות וכן
מקביל לשינוי של מדינה בהתהוות לעומת מדינה .בשלב הראשון כולם הכירו את כולם וזה היה
קיבוץ אחד גדול ,ועם השנים פחות מכירים אנשים ,פחות יש מחויבות הדדית ויותר כל אחד הלאה".
יש תחושה שיש כאן מקרים רבים של פריצות לבתים
עושה יותר לעצמו מאשר לקהילה ,למרות שאנחנו עדיין יישוב מאד קהילתי. "מי שחושב שאנחנו גרים בקיבוץ ,צריך להשתחרר מזה .אנחנו אכן גרים במקום פסטורלי עם
אחד האתגרים שבתפקיד הוא ממשקי העבודה עם הנוער ביישוב .מי שאומר שהנוער של היום אנשים מחייכים ,אבל יש לצידנו גם כאלו שחושבים שאנחנו טרף קל .כך
זה לא הנוער שלנו -מדבר שטויות .יש לנו נוער איכותי ,ברמה גבוהה הרבה יותר מאשר היינו שאם מבקשים שהמועצה תעזור ,בואו קודם נעזור לעצמנו .זה מתחיל
והדוגמא המצוינת לכך זה הגיוס לצה"ל והחינוך לערכים ביישוב .נכון ,לפעמים הם מפטפטים בדברים פשוטים כמו סגירת דלתות וחלונות .רוב הפריצות לשוהם
בקול בגינות הציבוריות ,אבל מי מאיתנו לא עשה זאת? קצת הגזמנו עם מרוץ השדים סביב מתבצעות במקומות שבהם קל לפרוץ ,ולא כולם עושים זאת .צריך
הנוער .זהו נוער מתנדב ,בתנועות נוער ,בחוד החנית של היחידות בצה"ל ,ושעושה הרבה מעבר. לחשוב מה יכול להוות מכשול לפורץ פוטנציאלי ,זה יכול להיות פנס
שמזהה תנועה ונדלק ,מערכת אזעקה ,מצלמה קבועה /מצלמת
צריך לחבק אותם ולרתום אותם לעשייה ,כיוון שאלו הפנים הבאות של המדינה". דמה ,כלב בחצר או סתם שלט 'זהירות כלב בחצר' ,להיות
למה בחרת לעבור לתחום כיבוי האש וההצלה? ערניים ולדווח על דברים חשודים .למועצה יש שיטור קהילתי
וניידת המצוידת בעובד מועצה ושוטר ומחויבת להגיע לכל
"הבחירה בתפקיד לא הגיעה מתוך מיצוי בשוהם .נהפוך הוא ,העבודה שלי בשוהם היא מאתגרת אירוע בפרק הזמן הקצר ביותר ,ואנחנו אכן עושים כך
כל יום מחדש .זוהי סביבת עבודה נפלאה ,עם גיבוי מדהים החל מראש המועצה דרך המנכ"ל ויכולים לתת מענה".
והעובדים ,אבל חיפשתי אתגר אחר וכשהוא נקלע לדרכי ,בחרתי בו .העבודה כאן היא שונה. האם השומרים המנומנמים משהו בשכר מינימום
היא בקצב אחר .אתה שותף לארגון שעובר רפורמה ואתה חלק מאותם מפקדים שמתווים דרך בכניסות ליישוב מוכיחים עצמם כפתרון מוצלח?
שתיזכר לאורך זמן .יש כאן צוות אנושי נפלא ,ובניגוד לנטייה הטבעית לברוח מסכנה ,התפקיד "להיות שומר במחסום זה עבודה סיזיפית וקשה ויש מורכבות
שלנו להיכנס לתוך הסכנה כדי להציל חיים .אני יכול לספור על כף יד אחת מקומות שעושים בניהול העניין .יחד עם זאת ,אנחנו משתדלים לעשות את המרב
זאת כמו צה"ל ,משטרה וכיבוי אש .כדי להיות מסוגל לעשות זאת אתה צריך להיות נחוש והדוגמא הטובה ביותר היא הירידה ההדרגתית בכל שנה בכמות
במשימה ,ערכי ,מקצוען ולאהוב את מה שאתה עושה .אני גאה לעבוד בתחנה שנחשבת בין גניבות הרכב .אפשר להתווכח אם זה עוזר או לא ,אם השומר עייף
התחנות הפעילות בארץ עם אירועים לא קלים ועם מבחר אנשים שיש לי הזכות לפקד עליהם. או לא ,ובסופו של דבר הנתונים מוכיחים שככל הנראה ולמרות
כל צעד חדש מלווה ,כמובן ,בהחלטה משפחתית .אני מקבל רוח גבית בראש ובראשונה מאשתי הקשים והבעיות -כנראה שזה עוזר .כמובן שיש לשקול כל פעם
רונית ומהילדים ,שמבינים שאבא לא תמיד מגיע הביתה בכל יום בשעה סבירה או לא תמיד מחדש מה לעשות גם בהיבט של עלות ,ומעבר לכך בהיבט של מה
נכון לעשות לטובת רווחת התושבים".
מגיע הביתה ,וזה מה שמחזק אותך לתת את כל כולך במקום העבודה". והמצלמות ביישוב -מאפשרות זיהוי של כלי רכב או עבריינים?
מה אתה עושה כשאתה לא עובד? "לרוב ניתן למצוא נתונים ולתחקר בדיעבד מה קרה .לא כל
המצלמות חדות ,אבל המועצה משדרגת בכל פעם אתר כדי לנסות
"הולך לישון .בבית אומרים שנהייתי זקן ...אני אוהב פעילות אתגרית -רוכב על אופנועים ,אוהב ולהקדים את הטכנולוגיה".
לעשות ספורט אתגרי וטיולי שטח ,סקי וטיולים בארץ". הקרבה לנתב"ג כיעד אסטרטגי צריכה להטריד אותנו?
איך אתה נרגע? "אני לא רואה פה בעיה ,אבל אי אפשר להתעלם ממפגע בודד
שרוצה להגיע לכל מקום .חיזבאללה והחמאס לא מחפשים את
"אני יכול למצוא עצמי נוסע לבד לים עם ספר טוב או נוסע להר עם ערכת קפה .אני אוהב את שוהם ,אבל היא נמצאת במקום טוב ליד נתב"ג וליד מתקנים
מילוי המצברים שבלהיות לבד". אסטרטגיים אחרים .מבחינת מיגון -שוהם היא בין הערים
מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?
"אני רץ למרחקים ארוכים ,ואם החלטתי אחרי 20שנה לעזוב ,מן הסתם אני מניח שזה יהיה
לאותו פרק זמן שהיה לי במקום העבודה הקודם .אני רוצה להתקדם גם בתפקידים וגם בדרגות
כדי להיות בצמתים שאפשר להשפיע בהן ולתרום מהניסיון שלי" ■
גליון מאי | 2015גליון 196 52

