Page 49 - שוהם פלוס - גיליון דיגיטלי מאי 2015
P. 49
עסיכםבארהלוהטפ,ואיבישהשלליכנחיייםיםך דוקטור ,תציל אותי!
ד"ר יואב לייסר בכל מדור אנו מארחים מומחה שמציע זווית מקצועית ופתרונות
אמיתיים לבעיות שכולנו מתמודדים איתן כהורים ■ והפעם :עינב
מומחה פה ולסת וכירורגיה
אלבר ,דיאטנית קלינית ,רכזת תזונת ילדים במחוז שפלה
מנתח בכיר במרכז הרפואי רמב"ם ,בעיקר בתחום שחזור במכבי שירותי בריאות ובעלת קליניקה פרטית בשוהם,
שיקומי של הלסתות ובכירורגיה שיקומית .מרצה בכנסים מסבירה למה לא לשתף ילדים צעירים בהחלטות תזונתיות
בינלאומיים ,בוגר אוניברסיטת תל-אביב ואיך מתמודדים נכון עם בעיית ההשמנה
ד"ר עת מנה אשרף לא פעם הורים מבקשים שאומר לילד לא לאכול הרבה
ממתקים או חטיפים .הם רוצים ש"אתקן" את מה שלא
המפעיל גרםופמארפשאינהייפםרבטיכיתרבתל אביב עובד טוב אצל הילד שלהם ,והם מצפים ממנו לאיפוק ,כוח
רצון ויישום ההבטחות שהבטיח בבית ,טרם היציאה לאירוע
עוסק בכל תחומי רפואת השיניים ובעיקר בשיקום הפה
המלא כל טוב.
ד"ר ארנון ארד אבל אכילת הילדים היא מראה לסביבה שבה הם חיים .הם
לא יכולים אחרת .כשהבית ,הגן ,בית הספר והמסיבות מציעים שפע בלתי נגמר של
מומחה ליישור שיניים ולסתות ממתקים/עוגות/חטיפים/מעדנים טעימים .אין להם שום אפשרות אלא להיכשל אל
(אורתודנטיה) מול השפע .גם מבוגרים -אחראים ,שקולים ,בעלי יכולת טובה יותר לדחיית סיפוקים
מדריך ראשי במסלול התמחות לאורתודונטיה במרכז הרפואי – נכשלים במשימה הזו .אז למה לצפות מילד שיעמוד בה?
שיבא. אני בפירוש לא מצדיקה אכילה ללא גבול והשמנה ,אולם ההבנה שהכוחות שאנו
מתמודדים איתם הם כוחות חזקים – היא הכנה לקראת אסטרטגיית ההתמודדות
מטפל במבוגרים ובילדים בשיטות חדשניות .בוגר האוניברסיטה
העברית הדסה ירושלים. מולם.
גלו אמפטיה :כאשר אנו רוצים לעזור לילד המתמודד עם בעיית עודף משקל עלינו
ד"ר גד בינדר להתחיל מנקודת מוצא של אמפתיה– זה באמת קשה לו .ההשמנה שלו לא קשורה
בחוסר כוח רצון או אופי חלש .הוא כפי הנראה חי בתוך סביבה מעודדת השמנה
רופואגיששינהייייםחוותדייקת בלעמלטונפילסייוםן רב
( ,)obesogenic environmentוהוא לא רכש את הכלים להתמודד עמה.
עוסק בכל תחומי רפואת השיניים ובעיקר בשיקום הפה קבלו החלטות :ההחלטות על שינוי הסביבה הביתית צריכות להיות של המבוגרים
בלבד .רצוי לא לשתף או להתייעץ עם הילד בעניין ולא להכביר בהסברים על הרציונל.
סמייל דנט כתאני בע"מ ההורים אחראים על בריאות ילדיהם והם אלו שדואגים לספק סביבה בריאה .מספיק
להגיד משפט כגון "החלטנו לדאוג יותר לבריאות של כולנו ,להכניס יותר אוכל בריא
077-5508026 הביתה" .דוגמא אישית של אכילה בריאה עובדת הרבה יותר טוב מאשר הסברים
רח' עמק איילון פינת תרשיש 1 ונאומים על "חשיבות אכילת ירקות" או "אכילת לחם מלא" .
קומה א' (במרכז המסחרי מעל מרכול "יש") המילה האסורה :לרוב ,כשהילד שומע את הוריו מתפתלים ומנסים להסביר למה
| www.shinaim.netבקרו אותנו ב " -רשת שיניים" מגבילים מזון כזה או אחר ,הוא ברגישותו ובאינטליגנציה שלו קולט את הזיוף .הוא
מבין שיש מילה שמנסים לעקוף אותה (השורש ש.מ.נ ) ,ושזה כנראה משהו רע או
גליון מאי | 2015גליון 49 196 מביש .מכאן יתחיל להיבנות תהליך של אשמה עצמית ותחושת כישלון .לא צריך
להכביר בהסברים .צריך לעשות .צריך לתת דוגמא אישית .זה עובד יותר מכל הסבר.
דחיית סיפוקים :חשוב לזכור שילדים יכולים להבטיח לאכול בריא מתוך רצון
כן ואמיתי ,אך יכולת הראייה לטווח רחוק שלהם עדיין לא מפותחת ,יכולת דחיית
הסיפוקים שלהם גם כן לא בשלה ,וזה לא הוגן להתאכזב מהם כאשר הם לא עומדים
בהבטחותיהם בכל הקשור לאכילה.
תזונה לכל המשפחה :כדי שההחלטות יעבדו הן צריכות להיות אחידות לכל בני
המשפחה .אנחנו הרי אומרים לילד שאנחנו דואגים לבריאות שלו ,אז איך נצדיק
הגבלות תזונתיות (לשם בריאות) שחלות רק עליו ועל האחים שלו לא? לבריאות
שלהם לא דואגים? צריך להחליט על כללים אחידים שיתאימו בממוצע לכל בני
המשפחה .המחיר הרגשי שנשלם על הגבלה של ילד אחד בממתקים/תוספת/שתייה
מתוקה ,בזמן שלאחרים נאפשר לקחת ללא הגבלה -יהיה גבוה מן התועלת .זה פוגע
ומעליב.
אוכל או ממתקים :חשוב להגביל הגשת ממתקים ,עוגות ,חטיפים ושתייה ממותקת
ולהגדיר מנה מקובלת .מאידך מומלץ לא להגביל כמות אוכל רגיל ורצוי לאפשר לכל
ילד לווסת את כמויות האוכל שהוא זקוק להן .ילדים יכולים להבין היטב את ההבדל
בין אכילת ממתקים ואכילת אוכל ,והם יבינו את הרציונל של הגבלת אכילת ג'אנק.
סביבה סטרילית :הורים רבים חוששים מהנזק העתידי שייגרם לילדיהם אם יחיו
בבית "סטרילי" ללא ממתקים .אין כוונה ליצור סביב "סטרילית" ,אלא לבנות יכולות
וכלים להתמודד עם השפע .אחד הכלים הוא לא למלא את הבית בפיתויים ומזון לא
בריא שקשה לנו לעמוד בפניו ,אבל כן לאפשר שבירה של השגרה מידי פעם ויציאה
מהבית לאכילה במסעדה ,קניית גלידה/פיצה וכדומה .חשוב לייצר שיגרה של אכילה
בריאה ,שממתקים וחטיפים הם לא חלק יומיומי בה ,אלא משהו ששמור לאירועים
חריגים – מסיבה ,בילוי ,טיול וכדומה.

