שהם פלוס - גיליון 302

14 302 גליון | 2025 אפריל סוף סוף: נמצא מורה למתמטיקה בחטיבת יהלו"ם משרד החינוך: גם המורה החלופי למתמטיקה נאלץ לסיים את עבודתו “ההנהלה חצתה קו אדום” מנהלת בית הספר קשת נחשפת לביקורת חריפה, בעקבות "מכתב חיוב" לא מתואם ששלחה להורים הישגים בינוניים לתיכון שוהם בבגרויות באנגלית ומתמטיקה 58 יח”ל שוהם מדורגת 5 בארץ ואילו באנגלית 76 יח”ל התיכון מדורג במקום ה- 5 במתמטיקה היישוב ציון ממוצע הרצליה 91 גבעתיים 91 גבעת שמואל 91 קרית אונו 90 גוש עציון 90 חיפה 89 הוד השרון 89 רמת גן 89 רעננה 89 נהריה 89 שוהם 88 אור יהודה 85 היישוב ציון ממוצע רמת השרון 87 קירית אונו 87 מודיעין 86 תל אביב 85 גבעתיים 85 חיפה 85 הרצליה 85 רמת גן 85 ירושלים 85 כפר סבא 85 שוהם 84 אור יהודה 83 יח”ל 5 אנגלית )2023 (ציונים לשנת יח”ל 5 מתמטיקה )2023 (ציונים לשנת הציונים בערים מרכזיות בארץ מנהלת בית הספר קשת, איילה קופולוביץ, משוכנעת כי היא מתנהלת היטב ואין בדעתה לפרוש מניהול המוסד. בשיחות שונות היא מציינת כי עברה לשוהם בעקבות פניות של ההורים שהפצירו בה לקחת על עצמה את ניהול בית הספר. נכון להיום היא זוכה לגיבוי ממשרד החינוך, שבאופן מסורתי נוהג לגבות את מנהליו, למעט במקרים חריגים של התנהגות קיצונית. ולמרות הסיכויים הלא גבוהים, נראה כי ראשי ההורים נחושים להביא להדחתה. בימים אלה נשלחה להורי התלמידים איגרת שעליה חתום יו”ר ההנהגה, אמנון רפאלי, בו הוא מאשים את הנהלת בית הספר בחציית קו אדום, משום שהמנהלת שלחה לאחרונה "מכתב חיובי” להורים, שגם הוא חתום עליו. זאת מבלי שהדבר תואם איתו. לדבריו, קיים נתק בין המנהלת להנהגה, אך ההנהגה פועלת לחזק את המורים. בסיכום דבריו ציין רפאלי כי "החינוך המשלב שואף לדיאלוג גם במצבים מורכבים, וישנה נכונות לשתף פעולה עם הנהלת בית הספר, אך לא במחיר פגיעה במוסדות הקהילתיים, או בחברי הקהילה הממלאים את תפקידם בהתנדבות ומתוך רצון טוב”. לפי טענות של רבים מההורים, בית הספר סובל מהיעדר מוגנות ומריבוי מקרים של אלימות. הם טוענים כי המוסד סובל ממשבר וכי האקלים החברתי, הרמה הפדגוגית והאמון בניהול אינם ניתנים לשיקום. עוד סבורים ההורים הנאבקים במנהלת, כי ללא שינוי משמעותי אין לבית הספר עתיד. הטקסטים המהוקצעים כנגד המנהלת, לא בהכרח משכנעים את כל הנוגעים בדבר. לפי אחד מהם, המנהלת היא אישה דעתנית שאינה מקבלת הנחיות ואינה מרכינה ראש, מה שמוביל ליחס של יוהרה ואגו בקרב הורים מובילי דעה. הם צריכים להפנים כי לבית הספר יש רק מנהלת אחת. עם פחות גאווה ויותר אינטליגנציה רגשית משני הצדדים, בית הספר יכול להתנהל על מי מנוחות, אומר גורם שבקיא במתרחש. הורה אחר מציין, "משעה שההורים החתימו עצומה נגד המנהלת, הסוסים ברחו מהאורווה. המתח כבר קיים ואין להורים אלא לבוא בטענות לעצמם על הנתק  שנוצר” אחרי חצי שנה של המתנה ושיעורי מתמטיקה שלא התקיימו בחלק מכיתות ח׳, סוף סוף נמצא מורה מקצועי שינסה להשלים פערים – משימה לא פשוטה בהתחשב בזמן הקצר שנותר עד סוף שנת הלימודים. הבעיה נוצרה בשל היעדרות בלתי מתוכננת של המורה למתמטיקה, ככל הנראה מסיבות מוצדקות. במשך חודשים, הנהלת בית הספר ניסתה להתמודד עם המצב על ידי שיבוץ מורים מחליפים, אך רובם לא היו בעלי הכשרה מתמטית. חלקם לימדו מקצועות אחרים, אחרים העבירו פעילויות חברתיות – הכול, מלבד מתמטיקה. הורים רבים זעמו על חוסר המענה, בטענה שהנהלת בית הספר סמכה עליהם שישלימו את הפערים באמצעות שיעורים פרטיים. אחת האימהות, שביקשה להישאר בעילום שם, אמרה: "מועצה שאכפת לה לא משקיפה מהצד. היו צריכים למצוא פתרון כבר מזמן, במקום להסתמך על כך שההורים ישלמו על שיעורים פרטיים״. ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר: "בית הספר עשה כל שניתן כדי להסתייע בצוות המתמטיקה הקיים ולספק תגבור לתלמידים. לאחר שלושה שבועות נמצא מורה חלופי, אך מסיבותיו הוא נאלץ לסיים את עבודתו, ושוב נוצר הצורך למצוא מורה חדש״. ממועצת שוהם נמסר כי הבעיה נפתרה וכי כעת נמצא בבית הספר מורה מקצועי שיסייע בהשלמת החומר החסר. האם הכועסת הגיבה: "את הפתרון הזה היו צריכים לארגן כבר בתחילת השנה. חבל שחיכו חודשים ארוכים עד שהעיתונות תתערב כדי  לפתור את הבעיה״ הישגי התלמידים בתיכון שוהם במבחני הבגרות , משקפים נסיגה בציון 2023 במתמטיקה לשנת .2023 יח”ל בהשוואה לשנת 5 הממוצע במבחני את הנתונים עיבדה התנועה לחופש המידע .YNET בשיתוף אתר , הציון הממוצע המקומי 2022 בעוד שבשנת , הרי שבשנה 85.9 יח”ל עמד על 5 בבחינת הבגרות . הממוצע הזה מדרג 83.6- העוקבת הציון נסוג ל בתי 188 מתוך 76 את התיכון המקומי במקום ה- יח"ל. הישג כזה גם 5 ספר שתלמידיהם נבחנו ברחוק מלשקף את הדירוג הסוציו אקנומי של .9 היישוב הממוקם באשכול 2023 יח”ל חלה בשנת 4 גם במבחני מתמטיקה , אולם בשיעור מתון 2022 נסיגה לעומת שנת בשנה הקודמת. כאן 83.9 לעומת 83.5 יותר - ציון בתי 220 מתוך 56 מדורג התיכון המקומי במקום יח”ל. 4 ספר שתלמידיהם נבחנו ב- יח”ל הציון היישובי אינו 5 גם באנגלית מהמצטיינים. אמנם חל שיפור קל בהישגים ביחס , אולם הציון היישובי כמעט זהה 2022 לשנת בארצי. 87 לעומת 88 לממוצע הארצי, ציון יח”ל חל בהישגי התלמידים 4 מנגד, באנגלית נקודות בתוך שנה אחת, 3 המקומיים שיפור של .77 לציון 74 מבדירוג הציונים באנגלית ובמתמטיקה קיים באופן מסורתי מתאם, ולפיו יישובים במרכז הארץ בעיקר אלה הממוקמים באשכול חברתי כלכלי גבוה, משיגים ציונים גבוהים יותר. ומנגד, יישובי פריפריה מאשכולות חברתיים כלכליים נמוכים, מדורגים בתחתית ההישגים. בהיבט של רמה סוציו אקונומית, השכלת ההורים וההשקעה העצומה בשיעורים פרטיים, שהיא מנת חלקם של רבים מילדי היישוב, אינם באים לידי ביטוי בהישגים של התיכון המקומי, כפי שהיה מצופה. גורם באגף החינוך ציין כי קיים מחסור במורים לאנגלית, דבר הגורם לצפיפות יח"ל בתיכון המקומי, 5 גבוהה בכיתות תלמידים בכיתה, והדבר בא 35 עם כלידי ביטוי בהיעדר תשומת לב ראויה 4 לכל תלמיד. לעומת זאת, בכיתות יח”ל מספר התלמידים נמוך בהרבה וההישגים בהתאם. לדבריו "אין שום קושי להעלות את הציון הממוצע, שכן הציונים במתמטיקה ובאנגלית מושפעים ישירות 5 ממספר התלמידים שמעודדים אותם לעלות ליח”ל. בתיכון שוהם שיעור התלמידים בחמש יחידות הוא מהגבוהים בארץ. אם היו מעבירים יחידות כדי לשפר את 4 יותר תלמידים להנראות ואת יחסי הציבור, אין ספק שהציון הממוצע היה גבוה יותר, אך הדבר מנוגד  למדיניות בית הספר”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=