שהם פלוס - גיליון 289

18 289 גליון | 2023 אוגוסט מי צריך כל כך הרבה במפרים בשוהם? מומחה תחבורה טוען כי חלק מהבמפרים שהותקנו ביישוב מיותרים, ואחרים גבוהים מהמותר בתקנות. כך נגרמת טלטלה עזה לנהגים וגחון הרכב נחבט בכביש. במקרה כזה בית משפט כבר חייב רשות מקומית בכיסוי הנזקים בחודשים האחרונים הותקנו ברחבי היישוב פסי האטה, חלקם גבוהים ותלולים באופן שעשוי להסב נזק לגחון של כלי הרכב העוברים מעליהם. כך טוען המומחה לתחבורה תושב שוהם, נתן ממיאס. לטענתו, פסי האטה הותקנו ברחבי היישוב במינון יתר ובמקומות שאין בהם תרומה לבטיחות הנסיעה או להולכי הרגל. כך לדוגמה, ברחוב הדקל, בקטע שבין המרכז המסחרי שוהם מרקט ועד רחוב הקשת שאורכו כמה מאות מטרים, המועצה במפרים. 11 התקינה לא פחות מבאחד הקטעים בכביש הזה הותקנו מטרים, 80 בקטע קצר שאורכו כלא פחות משלושה במפרים, כאשר אחד מהם גבוה משמעותית מהשניים האחרים. "נתיב התנועה בכל כיוון לאורך ציר התנועה הראשי ביישוב מורכב משני נתיבים המתמזגים בכיכר לאחד. המיזוג לנתיב אחד ממילא מאלץ את הנהגים להאט מאד את מהירות התנועה. לכן אין שום צורך להתקין במפר גם ביציאה מהכיכר. פרט לשוהם אני לא מכיר שום מקום בארץ שבו מותקנים פסי האטה אחרי כיכרות. ההפרעה הזו חוזרת כל עצמה בכל רחבי היישוב ובמיוחד בשדרות עמק איילון. בנוסף, יש פערים ניכרים בין פסי האטה שהותקנו ביישוב וחלק מהם גבוהים מעבר למותר. במפר תקין אמור לגרום להרעדה קלה של המרכב, בעוד שבמפרים תלולים וגבוהים גורמים לטלטלה עזה לנוסעים ולתחושת התנגשות״. מעבר לחוסר הנוחות שבנהיגה, הבמפרים הלא תקניים מהווים סכנה בטיחותית לרוכבי אופנוע העלולים לגרום לרוכב לאבד שליטה וליפול מכלי הרכב. סימן ההיכר לפסי האטה גבוהים ומסוכנים, הם חריצים בכביש שנוצרו בירידה מפסי ההאטה כתוצאה מצניחה של המכוניות וחבטה של הגחון בכביש. סימנים נוספים הם כתמי שמן על פסי ההאטה שנוצרים מהפגיעה באגן השמן. סימנים כאלה ניכרים בכל כבישי היישוב שבהם הותקנו פסי האטה לא תקניים והם מהווים אינדיקציה להתקנה רשלנית, גם לעין לא מקצועית. לפני כשנתיים בית משפט השלום חייב את עיריית אלף 18 ירושלים לפצות בכשקלים נהג שרכבו ניזוק מפס האטה. בתביעה נטען כי נהג הרכב נסע בירושלים במהירות קמ"ש. בירידה 30 שאינה עולה מהבמפר הנהג שמע חבטה. לטענתו, בעקבות הפגיעה נגרם לרכב שבר באגן השמן שבתחתית המרכב. בעירייה סירבו לפצות את הנהג בטענה שרשלנותו היא שגרמה לפגיעה ברכב. במהלך המשפט התברר כי נהגים נוספים התלוננו בעבר על הבעיה בפני העירייה ונציגיה גלגלו את האשמה על החברה המבצעת. בפסק הדין יש כדי להפנות את תשומת לב הנהגים לכך שפגיעה בגחון הרכב בירידה מהבמפר נגרמת לעיתים בגלל רשלנות העיריה ולא  בגלל אופן הנהיגה מחצית התלמידות הדתיות בשוהם נרשמו לשלהבת אחוזי זכאות לבגרות וחוזה ארוך טווח 98 תלמידות מקומיות נרשמו לשלהבת, לעומת שלוש בלבד בשנה שעברה. עם 20 כשנחתם עם אורט, ההורים ביישוב מתחילים להביע אמון באולפנה שבעבר התקשתה לשרוד שיפור משמעותי נרשם בביקוש לאולפנת שלהבת, ובכיתה ז' שתפתח 45 בשנת הלימודים הבאה ילמדו כ- מתוכן תושבות שוהם, בוגרות 20 בנות, כיתה ו' באבני החושן ובית הספר קשת. המחצית השנייה נסמכת על תלמידות חוץ, בהן קבוצה גדולה של בנות מראש העין ואחרות המתגוררות במושבים. הרישום הנרחב מבטיח פתיחה של שתי כיתות ז' חדשות, ומלמד על שיפור באמון ההורים באולפנה, שעד לפני שנה היה בשפל המדרגה. הסגירה של ישיבת שלהבת לפני כשנתיים, ביוזמתן של רשת אורט והמועצה, הביאה למשבר קשה גם באולפנה, בכלל זה פרישה של המנהל ורבים מהמורים. כל אלה גרמו להורים להבין ששלהבת אינה מוסד לימודי איתן וקיומה עומד על כרעי תרנגולת. השיפור באמון באולפנה נובע בין היתר מכך שרשת אורט חידשה חוזה ארוך טווח לניהולה, והדבר תרם לביסוס תחושה של יציבות, המהווה תנאי סף להצלחת הרישום. המנהלת הנוכחית, נועה פנאהלה, זכתה בימים האחרונים בתעודת הצטיינות מרשת אורט על ניהול מיטבי, מה שמוסיף לתחושה שהאולפנה נמצאת כעת בידיים טובות. לדבריה, למרות השיפור בנתוני הרישום וביחס של ההורים כלפי המוסד, המשבר שנוצר עדיין נותן את אותותיו, ורבים מההורים נותרו ספקנים. פנאהלה: "אין עדיין אמון מלא. בשנה שהסתיימה נרשמו בשלהבת בסך הכל שלוש בנות מהיישוב ואילו ברישום לשנה הבאה מתחולל מהפך. חצי מהבנות הפוטנציאליות שגרות בשוהם נרשמו לשלהבת והחצי השני מתחלק בין אולפנות אחרות מחוץ ליישוב. אנחנו מאמינים שמגמת הגידול תימשך בעתיד, כך שבעוד שנה שלהבת תהיה הבחירה הטבעית של בנות שוהם". אילו פעולות ננקטו כדי להביא לשיפור ברישום? "קודם כל ההסכם החדש עם רשת אורט אותת להורים על האמון והיציבות שמובטחים להם לאורך שנים רבות. בנוסף, יצרנו שקיפות, פתחנו את השערים ואפשרנו להורים להגיע לכאן ולהתרשם. היו גם שמועות כאילו יחידות בגרות 5 אין אצלנו לימודים ל- יחידות 5 ואין בכלל אפשרות לגשת למתמטיקה. זו שמועה מופרכת. אין יח"ל באנגלית 3 בשלהבת מסלול ובמתמטיקה. בשני המקצועות האלה יח"ל. 5 ו- 4 אנחנו מציעים מסלולים של השנה זכינו בתואר בית ספר מצטיין מרשת אורט, והזכאות לבגרות עומדת אחוזים. יותר ממחצית הבנות 98 על סיימו את הלימודים בהצטיינות יתרה בתחום של מעורבות חברתית. הציון הזה גם מבטיח להן בגרות מצטיינתֿ״. ״אחד היתרונות הבולטים שלנו הוא האווירה המשפחתית ומבחינה לימודית הכנסנו תוכנית מנהיגות ימית, ואנחנו מכניסים את המדרשה - לימודי תורה ואהבת הארץ מתוך אהבה. זו דווקא יוזמה שבאה מההורים. הכל ביחד נותן כיוון של מצויינות". אתן מעודדות גיוס לצה"ל? "כל בת וההתאמות שלה. אנחנו פותחות בפניהן את כל האפשרויות ומפגישות את המעוניינות עם עמותת 'אלומה' שמכוונת ומכינה לקראת גיוס. בנות, 6 התגייסו 28 מקרב מחזור של והיתר הולכות למכינה קדם צבאית או למדרשה, שבסיומן הן יוצאות לשירות לאומי. אין בין הבוגרות שלנו מישהי שלא תרמה בדרך כזו או אחרת למדינה  בסיום כיתה י"ב״ נועה פנאהלה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=