הרב דוד סתיו

בראיון, ערב ליל הסדר, הרב דוד סתיו מדבר על העולם החדש אחרי הקורונה, הסדר החברתי שיבוא, על דרוויניזם מול סולידריות חברתית, על ליל סדר בפורום מצומצם, ועל הניכור שיבוא בגלל תרומתם של מנהיגי הציבור החרדי להתפשטות המגיפה

 

מאת: אילן דואק  

 

כבודו, גם אתה נמצא בבית ומטפס על הקירות?

"אני עובד מאד קשה בימים האלה ומחלק את זמני בשעורים לקהילה שאני מעביר באפליקציית זום,  עונה לשאלות הלכה, מתעסק בעניין הגעלת כלים. יש לי עבודה אינטנסיבית מאוד."

מי נמצא אצלך בבית בימי הסגר?

"ארבעת ילדי הרווקים, ובתי שנשואה לקצין בסיירת גולני. עושים ארוחות משפחתיות שמזמן לא עשינו. אחד הדברים הטובים של הקורונה הוא לאפשר להושיב את כל המשפחה יחד. כבר שנים אני לא זוכר ארוחות צהריים משפחתיות באמצע השבוע, כמו עכשיו".  

וגילית דברים חדשים על המשפחה שלך?

"אחד מילדי שהה בבידוד כי הוא למד בישיבה שבה הרב זינגר חלה בקורונה. ראיתי אותו במשך שבועיים בבידוד וגיליתי נער צעיר בן 15 עם בגרות למופת ומאוד התפעלתי".

מה ישתנה אצלך השנה בליל הסדר?  

"היינו אמורים להיות עם כל הילדים הנשואים והנכדים, בסך הכל 30 איש. עקב הנסיבות הצטמצמנו  לסדר שישתתפו בו שמונה אנשים, שכוללים את ארבעת ילדי שגרים בבית ובתי הנשואה יחד עם בעלה. אני חיכיתי חודשים להתכנסות המשפחתית הזו עם  הילדים הנשואים שגרים מחוץ לשוהם, וזה ממש לא כיף. מצד שני אני מחכה לסדר נפלא שירומם אותנו." 

 סדר חברתי חדש  

איזה תובנות אתה מסיק לגבי הסדר החברתי בעולם של קפטיליזם מול סולידריות חברתית? נהנתנות מול איפוק? ניצול המשאבים של כדור הארץ?

"אני לא מפסיק לחשוב לאן המצב הזה לוקח אותנו. אנחנו נמצאים באירוע בסדר גודל של מלחמת העולם השנייה בהיבט הכלכלי, כשכל הסדרים הישנים קרסו. אני לא יודע לומר למה זה קורה, אבל המציאות החדשה מחייבת את כולנו למצוא כוחות בתוכנו ולהעצים את החוסן המשפחתי. אנשים יחוו טרגדיות בליל הסדר במסגרת משפחתית מצומצמת, ועם זאת יהיה משהו עוצמתי בדרך שבה  כולנו נצטרך להישיר מבט לילדים ולבני הזוג, ולהתמקד מחדש במשפחה הגרעינית שלנו. יש  משהו עמוק בכך שאולי אנחנו מתחילים לחזור לסדר של ליל הסדר של יציאת מצריים. התורה אומרת שהשמחה  האמיתית היא מה שתעשה אצלך בבית. הקורונה שחקה הרבה דברים, ומצד שני רואים שברגע האמת כל אדם מתכנס לחיק משפחתו. יש לי הרגשה שהאירוע הזה יחזק את התא המשפחתי."

אתה חושב שיתגבש בעולם סדר חברתי חדש?

"יש משהו מעורר השראה באופן שהעולם מתמודד עם הקורונה. הרי יכלו לנקוט בגישה דרוויניסטית האומרת שהחזקים שורדים ולהמשיך את העולם כמנהגו, כי ממילא רק הזקנים יפגעו במגיפה. החברה האנושית בחרה אחרת והיא מוכנה להפסיד מיליארדים ולשלם מחיר של התמוטטות כלכלות, והכל כדי לשמור על הזקנים שלה. בעיני זו תעודת מופת לחברה האנושית."

איך החברה הישראלית תראה אחרי הקורונה?

"יהיו גם תופעות חיוביות וכמו שאמרתי, אני מקווה שנצא יותר משפחתיים וסולידריים. למדנו להעריך חשיבותה של חברה. כבר היום בשיעורים שאני נותן ב'זום', אני רואה  עד כמה אנשים צמאים לקשר חברתי.  דתיים יעריכו יותר את בית הכנסת בגלל התחושה שאלוהים גירש אותנו משם.

ברור שרבים יהפכו למחוסרי עבודה, ועל רקע זה עלול להיווצר פער ומתח בין עשירים שיש להם, לשכבות רחבות שלא יהיה להם. על רקע המראות והתמונות הקשות שכולנו רואים ושומעים, אני חושש מגל עויינות בין חילוניים לחרדים."

התורה תגן מקורונה

אתה באמת היית מהרבנים הראשונים בארץ שקראו לסגור את בתי הכנסת, אבל במגזר החרדי התריסו ונהגו ההיפך מההנחיות, כי האמינו שהתורה תגן מקורונה.

"אני לא רוצה לתת ציונים, אבל זה כואב. הבעיה היא לא בציבור אלא במנהיגות של הסקטור החרדי, שבמשך שבועיים-שלושה לא הבינה את מה שהרופאים אמרו. עכשיו, שלושה שבועות אחרי, זה קצת מאוחר מידי."

יהיו שינויים בתרבות הפנאי?

"אין לי ספק שדברים שהתרגלנו אליהם בשנות השפע ישתנו בקרוב, ואנחנו נתחיל לבחון מחדש אם הם חשובים או מיותרים. אני מדבר על בילויים בחברה של הרבה אנשים, נסיעות לבתי מלון, טיסות לחו"ל וארוחות במסעדות. צריך לחשוב מה מידת הנחיצות שלהם, איך זה מתאים לבית, ולא רק בגלל העלות הכלכלית. ייקח זמן עד שבני אדם יחזרו לתת אמון במסעדות ובמטוסים שדרכם עבר הנגיף, והם יצטרכו למצוא תחליפים. מהבחינה הזו הבית יהיה סוג של תחליף. יכול להיות שהשינויים האלה לא יהיו לזמן רב, וכשהרסן יותר אנשים ירוצו באמוק למקומות שנמנעו מהם כל התקופה הזו".

אבל התקהלויות יש לא רק במסעדות ובמטוסים, אלא גם בבתי כנסת.

"זה לא באותה רמה, כי האמונה הדתית תופסת את בית הכנסת כמקום חיוני, אבל בשוליים יכולה להיות ירידה גם במספר האנשים שמגיעים לבתי הכנסת".

יש אצבע אלוהים בקורונה?

"עולה על דעתך שאני אייחס את מה שקורה עכשיו ליד המקרה? הרי זהו אירוע בסדר גודל של דם, צפרדע, כינים, שלושתם גם יחד. אני לא מאמין שיש מישהו שלא מרגיש שאלוקים מדבר איתנו. מה הוא  רוצה לומר - אני לא יודע. באופן אישי אני לוקח את זה למקום הבא: מי שגזר עלינו בידוד, אומר לנו שלא ידענו איך לדבר עם אחרים והגיע הזמן לדבר גם עם עצמנו. מי שלקח אותנו מבית הכנסת, רוצה לומר שצריך להתייחס לבית הכנסת יותר טוב. מי שלקח אותנו ממקום העבודה, רוצה לומר שצריך להפסיק את המרוץ אחרי הקריירה ולהקדיש יותר למשפחה. אלה הדברים שאני מסיק לגבי עצמי."

מותר לשרוף חמץ בערב פסח?

אנחנו עוד לא יודעים כי הנחיות ראש הממשלה עדיין לא ברורות. אמורה להיות הגעלת כלים לפי רישום וראש הממשלה אמר שלא תותר התכנסות של יותר משני אנשים. שריפת חמץ היא אירוע בו מתקהלים. תחת זאת אנשים ישתמשו באקונומיקה וככה הם יכלו את החמץ. אנשים רגילים להטביל כלים חדשים במקווה וזה לא יתאפשר. אנחנו ממליצים להשתמש במכירת כלים דרך הרבנות - למכור אותם לגוי, ובכך למנוע את הצורך בהגעלת כלים. מכירת חמץ לא תתקיים באופן ידני אלא באינטרנט, דרך אתר לשכת הרבנות.

רבים מחכים לפסח כי יודעים שטקסי תפילת יזכור נאמרות בבתי הכנסת. השנה יאלצו לומר תפילת יזכור ביחיד בבתיהם. אני קורא לציבור לא לקיים מניינים בבתי הכנסת או ברחבות, כפי שמתבקש מהנחיות הממשלה בימים האחרונים.

האם אפשר לערוך קידוש בליל שישי וסדר פסח עם אפליקציית זום?

"הנושא הזה כבד מאוד. אני חושב שראוי לעשות כל מאמץ כדי להפיג בדידות של מבוגרים.. אני ממליץ לעשות 'זום' שעה לפני הסדר, כשהילדים כבר לבושים בגדי חג ושרים שירי פסח, ובכך משתפים את הסבים והסבתות מבלי להפר את קדושת החג. רק במקרים של פיקוח נפש כדאי לשקול דברים אחרים בהתייעצות עם חכם."

תן בשורת סיכום אופטימית 

"אני רוצה להגיד לכולם שאפשר להיות חופשיים ובני חורין גם בסגר. לא ניתן למגבלות החיצוניות לשבש את הרוח הפנימית, לשאוף ולחלום. כולנו נזכה עוד השנה לחגוג ולשמוח ואני מייחל שכל אחד ייקח את התובנות מהימים האלה ולא ישכח אותם בימים הבאים."

 

הוסף תגובה

תגובתך תתפרסם לאחר אישור מערכת האתר