רכבת ישראל אמנם מסרבת להקים מסילה עד שוהם, אבל באמצעים טכנולוגים שהיו לפני  100 שנים, הבריטים הקימו מסילה עד הכניסה הדרומית ליישוב 

מאת: רונן רוזנברג

 

בחודש שעבר פרסמה  רכבת ישראל מכרז  להקמה של תחנת רכבת בסמיכות לאיירפורט סיטי – ושמה "תחנת התעופה", שתשמש את הנוסעים בקו מתוכנן בין חדרה ללוד.

זו  לא תהיה הפעם הראשונה שבה פועל קו רכבת באזור. 99 שנים קודם, ב- 1920 הרכבת המנדטורית, Palestine Railways  או  כפי שנקראה בעברית "מסילת ברזל פלשתינה (א"י)", פרסמה בפעם הראשונה לוח זמנים לטובת הנוסעים בקו מחיפה ועד קנטרה, ליד תעלת סואץ.  שם יכלו הנוסעים לחצות את התעלה ולעלות על רכבת בגדה השנייה כדי להמשיך לקהיר. זרוע נוספת של המסילה פעלה גם כקו מחיפה לירושלים והתמזגה עם קו רכבת בין יפו לירושלים.

במסלול הרכבת עוד לפני התחנה הגדולה בלוד, נוסעים שהיו מעוניינים לנסוע למצרים או ירושלים יכלו לעלות לרכבת בתחנות שבדרך:  עתלית, בזמרין (זכרון יעקב), חדרה, ראס אל עין  (ראש העין) וכפר ג'יניס. 

תחנת כפר ג'יניס שוכנת ממזרח לשדה התעופה וכיום מצויה בתוך שטחי התעשייה האווירית.  אמנם נקראת אחרי הכפר הערבי, אך כפר ג'יניס עצמו כבר לא היה מיושב משנות ה-20 וככל הנראה התחנה שימשה את הטמפלרים שגרו בוילהלמה (כיום מושב בני עטרות) בנסיעותיהם ברחבי המזרח התיכון.

בתצלום היחיד משנות ה30- או ה40-, מבנה טרמינל הנוסעים  נראה שבנוי מעץ כפי שהבריטים נהגו לבנות בשאר חלקי הארץ, ושרידי התחנה כיום אינם דומים למבנה המקורי.

ככל הנראה, השרידים מעידים על ההיסטוריה של התחנה ומיקומה האסטרטגי. במהלך מלחמת העולם הראשונה בזמן כיבוש ארץ ישראל החלו הכוחות הבריטים את תנועתם  מחצי האי סיני צפונה, במטרה להדוף את  הכוחות הטורקים. במהלך דצמבר 1917 עמדו הכוחות  מול  חזית  "קו שתי העוג'ות". קו זה למעשה חצה לרוחב את הארץ מנחל הירקון (אלעוג'ה) במערב עד לכפר הערבי עוג'ה א-תחתא שמצפון ליריחו במזרח. על מנת לתמוך בכוחות הלוחמים על  "קו שתי העוג'ות"  הבריטים החלו בסלילת מסילה צרה באורך 20 ק"מ, מכפר ג'יניס ועד כפר  א-לובן בדרום השרון (כיום על כביש 466 בואכה בית אריה). המסילה נסללה תוך ששה חודשים הראשונים של 1918 אך שימשה  לתקופה קצרה בלבד, עד להצלחת הבריטים לנוע קדימה ולהזיז את קו החזית צפונה. 

בסיום מלחמת העולם הראשונה, ננטש קו הרכבת כפר ג'יניס – כפר א' לובן. אך ב-1921, הבריטים הרחיבו את המסילה לרוחב תקני  (143 ס"מ) מכפר ג'יניס לבית-נבאללה (במקום בו פעל מטווח אימפריאל בפארק שוהם). המסילה המורחבת באורך 4 ק"מ היוותה שלוחה של הרכבת המנדטורית: חיפה–קנטרה. למה שימשה שלוחת רכבת זו? על כך תקראו בגיליון הבא.  

ישנן ראיות שתחנת הרכבת כפר ג'יניס  כבר הפסיקה לשמש למטען בכר ב-1930. מכל מקום פסי הרכבת מהשלוחה לבית נחמיה ניזוקו במלחמת העצמאות, ולאחר קום המדינה הפסים נלקחו למקום אחר  ■

הוסף תגובה

תגובתך תתפרסם לאחר אישור מערכת האתר