הרב סתיו

רב היישוב, דוד סתיו, עמד בתקופה האחרונה במוקד סערה ציבורית כשנתבע לוותר על הצטרפותו למסע של תיכון שוהם לפולין. בראיון הוא מסביר מדוע נוכחותו דווקא התבקשה לצד התלמידים, מדבר על התוכנית להפעיל תחבורה ציבורית משוהם לתל-אביב בשבת, ומסתייג באומץ מדעה רווחת בקרב חובשי כיפות לפיה הפרקליטות תפרה תיקים לנתניהו  

מאת: אילן דואק

 

בימים האחרונים עמדה דמותו של רב היישוב, דוד סתיו בעין הסערה, כאשר הורה לתלמיד בתיכון שוהם, עתר לבית המשפט כדי למנוע את הצטרפותו כמלווה הרוחני לתלמידי בית הספר במסע המטלטל לפולין. בראיון השבוע ממקום שהותו בשווייץ, הוא אומר ל"שהם פלוס", "היתה שביעות רצון של כולם והתלמידים ביטאו את זה במילים, גם ישירות כלפי וגם בשיחות עם מורים. קיבלתי חיבוק גדול מהתלמידים שטרחו להראות את זה בכל דרך אפשרית".

קיבלת גם תגובות הפוכות?

"אני לא קיבלתי. תלמידים דווקא באו להגיד לי כמה הם מרוצים שאני נוטל איתם חלק במסע. אבל אני מתאר לעצמי שמי שלא שמח, ואולי היו כאלה, לא בא לספר לי על כך". 

יש כלים להעריך מתי מסע יותר מוצלח ומתי פחות?

"יש כלים טכניים לדעת אם מסע מתקתק או לא, אם המקומות שמבקרים בהם עומדים ברף הציפיות, אבל לטווח ארוך קשה לדעת. מהמדדים הטכניים שאנחנו מכירים, המסע היה מוצלח ומרגש מאד. בהרבה נקודות במסע ראיתי איך הילדים מתחברים. היו הרבה נקודות שיא והוא בהחלט היה משמעותי".

יש טענה שהחוויה הזו אינה מתאימה לבני נוער בתיכון. ההורה שעתר נגד הנסיעה שלך כתב על כך שחלק מהילדים נזקקים לטיפולים בעקבות המסע

"אני לא מכיר את הנתונים האלה שנראים לי מופרזים ומנופחים. אפשר לדון בשאלה אם הם בוגרים מספיק כדי לעכל את המסע הזה. זו שאלה לגיטימית וקשה לתת על כך תשובה מדויקת. מצד שני, מי שראה ושמע את התלמידים בשיחות ערב ואת ההיגדים הערכיים שיוצאים מהפיות שלהם, את המשאלה להיות אנשים יותר טובים בעקבות המסע, לא יגיע למסקנה שאתה מעלה. אבל אני יכול להבין אנשים שחושבים אחרת. כשאני פוגש במכינות קדם צבאיות ובמקומות אחרים חבר'ה שכבר השתתפו במסע, הם מדברים על שינוי שהחוויה הזו הטביעה בהם. אני מסכים לטענה שחלק מהמשתתפים יוצאים בגיל צעיר מדי, אבל אחרים באים בגיל מתאים. הרוב מרוויחים ובכלל לא בטוח שהיה מתאפשר להם ליטול חלק במסע כזה בשלב אחר. אם נניח המדינה היתה מחליטה שכל חייל בשנתו השנייה בצבא היה יוצא למסע, אולי זה באמת היה מוצלח יותר, אבל אין מחשבה כזו. בהתחשב באלטרנטיבות, זו הטובה ביותר". 

האבא הזה, שחלק ממשפחתו נספה בשואה, מביא עמדה לפיה אלוהים הסתיר את פניו מאתנו. לו ולרבים אחרים יש חשבון ארוך עם אלוהים, שבגינו רבים חזרו בשאלה. בהתאם לכך הוא חושב שאין מקום להכניס למסע לפולין את הדת, שאתה כרב הקהילה מייצג אותה. אתה מסוגל להבין את העמדה הזו? 

"אני יכול בהחלט להבין את העמדה שלו. אבל המסע לפולין אינו מיועד להחזרה בתשובה, אלא למקורות היהדות. אפשר לומר שלא רוצים את המסע הזה בכלל, אבל אי אפשר לעשות אותו מבלי לעסוק ביהדות. זה לא קשור לעניין דתי. חצי מההדרכה של המדריכים, שכולם חילוניים למהדרין, עוסקת ברבנים ובבתי כנסת. אי אפשר לעסוק ביהדות פולין ובתולדות היהדות, מבלי לגעת במקורות ובהיבטים דתיים. אני מאד יכול להבין מי שיגיד, 'אני כועס על אלוהים ולא רוצה לשמור את מצוותיו', אבל אי אפשר כתוצאה מהכעס, לטעון שאין ולא היו בפולין בתי כנסת ושלא היו יהודים שומרי מצוות. באותה מידה גם לא נכון שמי שכועס על החילוניות, יאמר שלא היו סופרים והוגי דעות חילוניים, ושבגלל שאני לא אוהב אותם, אני פשוט מוחק אותם. זה חלק מהעבר שלנו, בין אם אוהבים ובין אם לאו". 

בוא נדבר על שתיקת הכבשים של פוליטיקאים ולא רק פוליטיקאים מקרב חובשי הכיפות. רובם המכריע לא משמיעים הגה, נוכח אמירות של ראש הממשלה ושריו, על הצורך לחקור שוטרים ולהכניס פרקליטים לכלא. 

"כרב עובד ציבור, אינני יכול לעסוק בסוגיות פוליטיות ולכן לא אעסוק בתשבחות או ביקורות לפוליטיקאי זה או אחר". 

polin

אתה תמיד מגדיר את עצמך כאיש של מוסר. ככזה, אין לך פריווילגיה לשתוק עכשיו. 

"סביר להניח שיש ליקויים במערכת המשפט, כפי שיש ברבנות, בתקשורת ובכל מערכת. יש מה שצריך לתקן. מדינה שבה הציבור ונבחריו לא יקבלו על עצמם את פסק דינה של מערכת המשפט היא מדינה שתקרוס. בלי מורא של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו. מה שאנחנו צריכים לעת הזו, זה לדעת להבחין בין אמירות ביקורתיות לבין הצורך לקבל כאקסיומה את מערכת המשפט, ככזו שתנהל את חיינו. בלעדיה האלטרנטיבה היא חברה קורסת ולכן חייבים לקבל את פסק דינה".

התשובה שלך קצת ברמה של הגות פילוסופית. השאלה היא פשוטה יותר - האם אתה מאמין שהפרקליטות עשתה בהקשר של נתניהו עבודתה בידיים נקיות או לא?

"פרקליט המדינה, שי ניצן, הוא ידיד אישי שלי. גדלנו בקרית-משה בירושלים ולמדנו יחד באותה ישיבה תיכונית באותה כיתה. אנחנו חברים טובים. אני לא מעלה על דעתי ששי ניצן פועל בידיים לא נקיות. אין לי כלים וקנה מידה מקצועי לדעת שהם עשו כך או אחרת. ככלל, ברמה הפרקטית ולא פילוסופית, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להטיל דופי במערכת המשפט, אלא אם כן יהיו לנו הוכחות מוצקות לכך. כי אם יהיה ככה, הרי כל הגנבים והפושעים יגידו, אנחנו חפים מפשע והמערכת היא שלא פעלה כמו שצריך. זו המערכת וכולנו מחויבים בכבודה וקבלת הכרעותיה.

מועצת שוהם, כמו ערים אחרות, מצטרפת ליוזמה של עיריית תל-אביב, ובקרוב יצאו מכאן בכל ערב שישי ובשבת אוטובוסים לגוש דן. אתה חי עם זה בשלום? 

"אין אדם שומר מצוות שיכול לתמוך בחילול שבת ולא לכאוב חילול שבת ציבורי. יחד עם זאת, אני חי בקהילה בה לרבים יש אמונות אחרות ואני מבקש לחיות איתם בכבוד הדדי" ¢

הוסף תגובה

תגובתך תתפרסם לאחר אישור מערכת האתר