רכבת לשוהם

עקב מצוקת התחבורה הציבורית בין שוהם לערי גוש דן, נערכה פגישה בין ראש המועצה למנכ"ל הרכבת, בה סוכם על ישיבה משותפת לקידום הרכבת  הקלה לשוהם  

עדיין לא מאוחר לחבר את שוהם לקו המתוכנן של הרכבת הקלה היוצא מתל אביב לכיוון מזרח ומגיע עד צומת הטייסים. בחודשים האחרונים דווח כאן בהרחבה על ציר חדש,  "הקו הסגול", שתכננה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מתל-אביב עד צומת הטייסים, עם תחנות ברמת גן , בר אילן, תל-השומר, קירית אונו, ויהוד. תחקיר "שוהם פלוס" העלה כי שוהם תהיה העיר היחידה במטרופולין גוש דן, שלא תהיה מחוברת בעוד כעשור, לרשת הקווים של הרכבת הקלה. 

לאחרונה נפגשו גיל ליבנה ויועצי תחבורה מטעם המועצה, עם מנכ"ל נת"ע,  כדי לשכנע אותם בחשיבות הארכת הקו הסגול מצומת הטייסים דרומה עד איירפורט סיטי. הדיון הסתיים בכך שהשניים  ייזמו פגישה משולשת עם מנכ"ל משרד התחבורה, כדי  לקדם את הנושא.

במהלך הפגישה הציג ליבנה תוכנית  לתוספת קטע בקו הסגול מבני עטרות לאורך שני קילומטרים, עד תחנת הרכבת המתוכננת בצומת אל-על, "תחנת תעופה", שאת הקמתה מקדמת בימים אלה רכבת ישראל.

כמו בירושלים, פסי הרכבת הקלה מותקנים בכבישים העירוניים וליבנה הציע תוכנית למסילה על כביש חדש שיוכשר מצומת הטייסים עד צומת אל-על, המיועד להחליף את כביש התעשייה האווירית, שיהפוך  לכביש פנימי.

200 מיליון שקלים לקילומטר

בחברת נת"ע הוסבר לנציגי המועצה  כי עלות קילומטר מסילה מתוחשב לפי 200 מיליון שקלים. העלות, כפי שהוצגה, מופרכת מיסודה והיא משקפת עלויות ריאליות במרכזי ערים, שם נדרשת העתקת תשתיות של בתים, קווי חשמל, תקשורת, מים, גז, ניקוז וביוב למקומות אחרים. העלות האמיתית של התקנת מסילה בין צומת הטייסים לאירפורט סיטי, תהיה זולה במאות אחוזים מכפי שתואר, היות ומסלול המסילה מצומת הטייסים לאירפורט סיטי, יעבור  בשטחים חקלאיים בתוליים, שכמעט ואין בהם תשתיות תת קרקעיות או עיליות.

מסילת הרכבת הקלה, כמו בירושלים, מותקנת על מערכת הכבישים העירוניים והיא מתקדמת בקצב ממוצע של 25 קמ"ש. פרק הזמן לנסיעה בין שוהם לתל-אביב, כך נאמר לליבנה, נאמד בכ-40 דקות ולכן החיסכון הנסיעה לא יהיה משמעותי בהשוואה לחלופות הקיימות היום.  בהקשר זה השיב ראש המועצה כי לא כל הנוסעים משהם והסביבה  מעוניינים להגיע לתל אביב וכי יש חשיבות גם לתחנות שבדרך".   

החלטה כזו מושפעת משיקולים פוליטיים. אתה לא נחשב מקורב לשר התחבורה.

"תמיד כשהייתי צריך את השר ישראל כץ, הוא היה קואופרטיבי. צריך לזכור שהקו ישרת גם את יישובי  חבל מודיעין ולראש המועצה האזורית, שמעון סוסן, יש עניין גדול בכך. אם יידרש לחץ פוליטי, זה יעשה על ידי שתי המועצות ביחד"

"הצגנו את נתוני אוכלוסייה ותושבים ואת  התפתחות אזורי תעסוקה באזור. את רעיון השאטל משוהם לאיירפורט סיטי, שיתמוך בהבאת נוסעים לרכבת תעופה ולרכבת הקלה".

לא הגעת אליהם מאוחר מידי?

ליבנה: "בסוף השנה נת"ע אמורה להגיש תוכנית מתוקנות לציר הנסיעה, וזאת בשל כוונה לפנות את בסיס תל-השומר. פנינו בעיתוי נכון וסוכם שאנחנו נקיים פגישה משולשת עם מנכ"ל משרד התחבורה, שהוא בעצם הגוף שמזמין מנט"ע את הקווים. בפגישה נכחו מנהל אגף התכנון של נת"ע ויועץ מטעמם לקו הסגול. הם היו פתוחים וקואופרטיביים לרעיון ולא ניסו להניא אותנו בטענה שהתוכניות סגורות והקו כבר מוגדר. עובדה היא שסיכמנו ללכת יחד למנכ"ל משרד התחבורה כדי להציג בפניו את העניין. אם המשרד יתקצב את הנושא, נת"ע יבצעו את התכנון"

רכבת מאירפורט סיטי לנתב"ג

לא אחת דווח כאן על האבסורד שבתחנת רכבת תעופה שתוקם בהשקעה של מיליוני שקלים, אך תשרת רק מסילה שתעבור מצפון הארץ לדרומה. באופן כזה, המעוניינים לנסוע ברכבת משוהם לתל אביב, יאלצו לעלות על לרכבת באיירפורט סיטי, לנסוע לתחנת לוד ושם לעלות על רכבת לתל-אביב. האבסורד הזה מקומם במיוחד, היות והנגישות מאיירפורט סיטי לתל אביב יכלה להיות נוחה, אם רכבת ישראל היתה מחליטה לסלול מסילה  קצרה העוברת בשטחים החקלאיים, לאורך שלושה קילומטרים, מתחנת נתב"ג לאירפורט סיטי. כך הנסיעה ברכבת  לתל-אביב הייתה הופכת  אטרקטיבית.  כעת מסביר ליבנה: "נאמר לנו שקיימת תוכנית לחיבור המסילה המזרחית עם מסילת נתב"ג, שתוכל לנתב רכבות גם לכיוון מסילת נתב"ג ומשם לתל-אביב. אנחנו עדיין לא ראינו תוכנית כזו, אך המידע נמסר מחברה המייעצת לתוכנית המתאר של שוהם שהיא מהחשובות בהנדסת תנועה בארץ".

meet and deli