horut 194

אם המשפטים "את לא מחליטה עלי" ו"אני לבד" נשמעים לכם מוכרים, כנראה שיש לכם ילדים בגיל שכבר אפשר להתחיל ■ השאלה הנשאלת היא האם אתם מההורים שהתשובה "בוא נדבר על זה חמוד שלי" היא האינסטינקט ההורי שלכם או שמא המשפט "בגלל שאני אמרתי ככה!" מרגיש לכם הרבה יותר טבעי ■ לרגל יום הבוחר, בחנו את עצמכם: האם אתם הורים שמעודדים את הילדים לבחור? 

מאת: לימור בר נתן

 

 

הילד בשלב שהוא מתלבש לבד. הוא יורד למטה עם מכנסיים ירוקות, חולצה ורודה שליקט מהארון של אחותו, קרוקס וגרביים. מה תעשו?

1. תשבחו אותו על ההתארגנות העצמית ואימון שרירי הבחירה.  

2. תסבירו לו משהו על מניפת צבעים ו'התבלבלולולולו וכך נולד הצבע הצהוב', ותקוו שלא יחטוף יותר מדי כאפות בגן. 

3. תקחו אותו ביד (אבל כזה די בכוח) למעלה, תחליפו לו בגדים, וכל הזמן הזה תסננו דברים מתחת לשפם.  

 

הילד מתעקש ללכת לחוג אומנות, בעוד אתם (טוב, לא ממש אתם, אבא שלו בעיקר) מאד רוצים שילך לחוג כדורסל. מה תעשו?

1. איזה מדהים שהוא כזה יצירתי. בדיוק אתמול צייר על הקיר בסלון. אימפרסיוניזם במיטבו, אם אתם שואלים אותי.    

2. תעשו הסכם עם הילד שבחודשיים הראשונים הוא הולך גם לחוג אומנות וגם לכדורסל, ואחר כך תשבו יחד ותחליטו מה מתאים לו יותר. 

3. נראה לכם שהוא ילך לחוג אומנות? רוצים שיהיה גיי? 

 

הבית שלכם בנוי על אכילה מאוזנת, אבל הילד מוכן לאכול רק שניצל ופסטה. מה תעשו? 

1. טעם הוא הרי מה שמבדל אותנו אחד מהשני. מישהו יודע, אגב, איפה מוכרים פרורי לחם באריזות של קילו? 

2. תנסו לחשוף אותו בכל ארוחה לטעמים חדשים, ועם הזמן סביר להניח שיפתח עוד כמה טעמים.  

3. פה זו לא מסעדה ובטח שלא שניצליה. אוכלים מה שאמא הספיקה להוציא מהפריזר מאחת השקיות הצבעוניות זרחניות שמישהו כתב עליהן שהן הכי טובות לבריאות של הילד שלך! 

 

בואו נראה אם בחרתם נכון: 

קיבלתם 9 נקודות? אתם דיקטטורים ללא תקנה, והסירנות שאתם בדיוק שומעים זו הניידת של יצחק קדמן שנכנסה לרחוב שלכם. התקשרו מוועדת הקבלה של אחמניג'ד ואמרו שבדיוק התפנה ביישוב מקום למשפחה נחמדה כמוכם. 

קיבלתם 6 נקודות? נראה לי שאתם כזה בסדר. אבל מה אתם רוצים, שאני אחליט בשבילכם? 

קיבלתם 3 נקודות? אתם זורמים, free sprit לגמרי, וסביר להניח שגם מחבקים עצים בזמנכם הפנוי. מה אתם עושים ביישוב פלצני כמו שוהם? הייתם צריכים לחיות על גבעה בצפון שבה פותחים את הבוקר בשאנטי משותף, לובשים טוגות לבנות, מחנכים את הילדים ב- home schooling ואוכלים רק מה שצומח מהאדמה, אבל בתנאי שלא מושכים חזק מדי, כדי לא להכאיב לשורשים.  

 

 

 

דוקטור, תציל אותי! 

בכל מדור נארח מומחה שיציע זווית מקצועית ופתרונות אמיתיים לבעיות שכולנו מתמודדים איתן כהורים ■ והפעם: גלית דקל, פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה, שמסבירה שפיתוח היכולת לבחור מהווה אבן דרך משמעותית בהתפתחות הזהות העצמית והגדרת הערכים המתווים את הדרך

האפשרות לבחור מהווה הזדמנות להביא עצמי לעולם ולהגיד מי אני. הורים המפתחים יכולת בחירה אצל ילדיהם מסייעים להם לפתח תחושת עצמאות וערך, בטחון עצמי ושותפות בקבלת החלטות במשפחה ובחברה. איך עושים זאת הלכה למעשה? 

  בחירה במרחב של גבולות: בגיל צעיר חשוב להציע לילד בחירה מתוך מגוון מוגבל מראש של אפשרויות, אחרת הוא יכול לחוות הצפה ובלבול, להתקשות בקבלת ההחלטה ולהרגיש מתוסכל. ילד צעיר יתקשה לעמוד מול מקרר מלא ארטיקים ולבחור, שכן הידע שלו לגבי העדפותיו עדיין לא מפותח והיכולת לדחות סיפוקים ולוותר על כל מה שנשאר במקרר, קטנה. לכן, תפקיד ההורה לצמצם מראש את האפשרויות עבורו ולתת לו לבחור מתוך 2-3 אפשרויות. דומה הדבר, גם לבחירת הבגדים בבוקר. מומלץ להציע לילד  שני סטים של בגדים שיבחר ביניהם. חשוב לתת לילד תחושת בחירה, אבל בתוך גבולות מוגדרים מראש. 

  עניין של תוצאה: חשוב ללמד את הילד שלבחירות שלו יש תוצאות, והוא אחראי לא רק על הבחירה, אלא גם על התוצאה. בנוסף, כדאי לעבד עם הילד את תוצאות הבחירה ולפתוח בפניו אופציות נוספות. כך יוכל ללמוד, שגם אם בחר היום לשחק עם ילד מסוים, לדוגמא, והתוצאה היתה לא מוצלחת, יש עוד אפשרויות. אפשר לשחק בפעם הבאה עם ילד אחר ואפשר לשחק עם אותו ילד, אבל לקבוע חוקים ברורים למשחק.   

  נכון עבורי: אין בחירה אחת שהיא "נכונה", אלא בחירה שנכונה עבור כל אחד ואחד. המטרה היא שילדים ידעו לזהות מה נכון עבורם ומה תואם את הערכים שלהם. שלא יבחרו בגלל  לחץ חברתי או בגלל שאבא ואמא אומרים, אלא מתוך הבנת משמעות הבחירה.  

  מקום של כבוד: חשוב לתת מקום לבחירה של הילד ולעודד אותו לבחור, גם אם זה לא הטעם שלנו. ילד יכול לבחור, למשל, ספר לקריאה לפני השינה שההורה לא אוהב. אם נדחוף אותו לקרוא את הספרים שאנחנו רוצים, אנו בעצם משדרים לו שהבחירה שלו לא מספיק טובה עבורנו ומלמדים אותו לבחור לרצות. אפשר לומר לילד 'אני רואה שאתה אוהב את הספר וזה בסדר. אני אוהב ספר אחר, אבל בוא ונקרא אותו יחד'. כך נותנים מקום של כבוד לבחירה שלו. 

  יחידת ההסברה: חלק מללמד ילד לבחור בחירה אמיתית ומשמעותית כרוכה גם בללמד אותו להסביר ולתמלל את הבחירות שלו. הדבר נכון לשני הכיוונים- גם כשההורים בוחרים עבורו. חשוב להסביר לילד מה עומד מאחורי הבחירה, ושהסיבה לבחירה היא לא אימפולסיבית ו"סתם כי לא בא לי". 

 בחירה במסגרת גבולות: לכל משפחה יש חוקים וגבולות והבחירה צריכה להיעשות במסגרתם. יש להבדיל בין מתן חופש בחירה לבין מצב בו אין גבולות והילדים עושים מה שהם רוצים. הרי גם במדינה דמוקרטית ישנם חוקים והגבלות, ראו לדוגמא תהליך הבחירות לכנסת. 

  סדרי עדיפויות וקבלת החלטות: עם ילדים גדולים יותר אפשר לדבר על ערכים והעדפות שמאחורי הבחירות. חלק מבחירה היא גם קביעת סדרי עדיפויות, וחשוב לדעת להתבונן על היתרונות והחסרונות של כל אפשרות. בכל בחירה יש גם אלמנט של קבלת החלטה. 

הוסף תגובה

תגובתך תתפרסם לאחר אישור מערכת האתר